You are currently viewing המדריך המלא לבחירת מזגן

המדריך המלא לבחירת מזגן

קיץ או חורף, אביב או סתיו – אין זה רק האקלים הישראלי שהופך את עניין בחירת המזגן לרלוונטי עבורנו בכל עת, כמעט. אלא, שעל רקע המודעות הגוברת והולכת לזיהומים סביבתיים (כדוגמת זיהומי אוויר מסוגים שונים), גם אנחנו נעדיף ליצור, בתוך ביתנו, מעין "קפסולה" אופטימלית סגורה, שאינה מושפעת ממתרחש בחוץ. 

אין זה פלא, אם כן, שבשנים האחרונות, היצע המזגנים העומד בפני הרוכש הישראלי צמח והתפתח, עד כדי כך, שמי שמתכנן לרכוש מזגן חדש או להחליף את המזגן הישן שלו, עלול לעמוד בפני החלטה מבלבלת למדי. 

אם כן, כיצד בוחרים מזגן? מהם ההבדלים בין מזגנים עיליים לבין מזגנים מיני מרכזי? איזה מזגן מתאים לכם יותר? בשורות הבאות ננסה להכניס מעט סדר בדברים.

הקריטריונים בבחירת מזגן

באופן עקרוני, ניתן לומר, כי שני הקריטריונים המרכזיים בבחירת מזגן יהיו סוג המזגן ותפוקתו. 

סוגי המזגנים - מזגנים עיליים, מזגנים מיני מרכזי ומזגנים ריצפתיים

כיום, קיימים בשוק שלושה סוגי מזגנים – מזגנים עילייםמזגנים מיני מרכזיים ומזגנים ריצפתיים. 

שלושה סוגי המזגן מפוצלים לשתי יחידות עיקריות – היחידה הכוללת את המדחס והמעבה והיחידה של המאייד (החלק שמרבית האנשים קוראים לו בטעות "המזגן", החלק שפולט את האוויר הקר / החם לחלל החדש). אולם, בעוד בעת התקנת מזגנים עיליים ורצפתיים יח' המדחס מותקנת מחוץ לבית, ויח' המאייד בתוכו, בהתקנת מזגנים מיני מרכזי ממוקמות שתי היחידות הללו יחדיו והאוויר שיוצא מהמזגן עובר בתעלות האוורור ומוזרם לחללי החדרים בזכות פתחי האוורור.

מזגנים ריצפתיים

סוג המזגנים הוותיק ביותר, שכיום, כמעט ואינו זמין בשוק הפרטי. ניתן לפגוש אותו, עדיין, במוסדות, שם הוא ממלא את תפקידו בהצלחה בעיקר בשל תפוקותיו הגבוהות (המלווות, באופן טבעי, גם בצריכת חשמל גבוהה, שהיא הרבה מעל למשתלמת לכיס הביתי – הפרטי). לכן, גם אין כל כך צורך להרחיב על סוג זה את הדיבור.

מזגנים מיני מרכזי

מזגנים הנחשבים למזגנים השקטים יותר מבין שלושה סוגי המזגנים הקיימים. בשל אופן פעולתם, הם מיועדים למיזוג חלל מרכזי אחד גדול, או לחילופין, למיזוגם של מספר חללים / חדרים. התקנתם של מזגנים כאלה היא מורכבת יותר, ולעיתים, אף תהיה כרוכה בהנמכת תקרה לשם כיסוי תעלות המיזוג.

מזגנים עיליים

סוג זה, כיום, נחשב לסוג המזגן הנפוץ ביותר בהתקנות ביתיות או במשרדים קטנים, וזאת, בזכות הקומפקטיות שלו, כמו גם החיסכון בשטח התקנה והגמישות היחסית שהוא מאפשר במיקום התקנתו. הוא מתאים, בעיקר, למיזוג חללים בינוניים וקטנים ויתגלה כפחות יעיל בחלל אחד גדול.

תפוקת המזגן

המונח "תפוקת המזגן" מתאר את עוצמת הקירור / החימום של מזגן. ליתר דיוק – תפוקת מזגן היא כמות הקור / החום שנוספו לחלל ספציפי במהלך שעת עבודה אחת של המזגן. תפוקה נמדדת ביח' BTU/hr ומהווה נתון קובע בעת בחירת המזגן, שכן חשוב מאד להקפיד על בחירת התפוקה המתאימה. תפוקה שהיא נמוכה מידי לצרכיכם תגרום לכך שהמזגן יפעל בלי הפסקה, אבל, עדיין, לא יספק את רמת המיזוג הנדרשת, בעוד שתפוקה גבוהה מידי תצריך איזון הטמפרטורה לעיתים קרובות ועלולה לגרום לבלאי מואץ בשל מחזורי הפעולה הקצרים והתכופים של המזגן.


על מנת לקבוע מהי התפוקה הנדרשת, ישנם מספר נתונים בהם יש להתחשב, כשהנתון העיקרי מביניהם הוא גודלו של החלל אותו תרצו למזג. נתונים חשובים נוספים יתייחסו למיקום הגיאוגרפי בארץ, מיקומה של הדירה בבניין, כמות הקירות החיצוניים של החלל וכיוונם, מספר החלונות בחלל הממוזג כמו גם גודלם והכיוון שאליו הם פונים, מידת חשיפת הקירות לקרני שמש ישירות, מספר האנשים הגרים בחלל, הימצאותם של מכשירים פולטי-חום אחרים בחלל שאותו אנחנו רוצים למזג וכן הלאה.

בשורה התחתונה

מומלץ להקפיד ולרכוש את המזגנים, אך ורק, במקום שמסוגל להציע לכם גם שירותי ייעוץ מקצועי מקדימים לקניה. חשיבותו של ייעוץ כזה גוברת ועולה ביחס ישר למספר החדרים שבהם בכוונתכם להכניס מזגן, כמו גם בהתאם למורכבותם (מהאספקט האדריכלי) של הבית, המשרד או הדירה שלכם.