You are currently viewing גז למזגנים – סקירה כללית
מאמר בנושא גז מזגנים סקירה כללית

גז למזגנים – סקירה כללית

כל מה שרציתם לדעת על גז מזגנים

סקירה כללית על מהו גז למזגנים , כיצד הוא פועל ואיזה סוגי גז קיימים.

מזגנים פועלים על ידי העברת חום מתוך המבנה אל החוץ. הדבר נעשה באמצעות גז קירור שמסתובב במרכיבי המזגן, סופג חום תוך כדי אידוי ומשחרר אותו תוך כדי התעבות. במשך שנים רבות, גז הקירור הנפוץ ביותר בשימוש במזגנים היה R-22, הידוע גם בשם פריאון.
עם זאת, R-22 הוא חומר המדלדל את האוזון וככל שעובר הזמן נעשה בו פחות שימוש לטובת חומרי קירור חדשים וידידותיים יותר לסביבה.

כיום, רוב המזגנים החדשים משתמשים בגז -R-410A, הידוע גם בשם פריאון, כגז הקירור שלהם.
R-410A הוא פחמן הידרופלואורי (HFC) שאינו מכיל כלור, ולכן אינו תורם לדלדול האוזון וכיוצא בזאת הוא יותר ידידותי לסביבה.
לגז זה יש גם כושר קירור גבוה יותר מאשר R-22, כלומר הוא יכול להעביר יותר חום עם פחות נוזל קירור.

אפשרות נוספת לגז מזגנים היא R-32

נתחיל מזה שמדינת ישראל ביחד עם עוד 190 מדינות התחייבו לעבור בהדרגה לשימוש בגז מזגנים שמשפיע כמה שפחות על ההתחממות הגלובלית וגז R-32 הוא אחד מהם .
R-32 הוא גז קירור חדש יחסית שצובר פופולריות במערכות מיזוג אוויר בשל השפעתו הסביבתית הנמוכה יותר, כלומר יכול להפחית עוד יותר את טביעת הרגל הפחמנית של מערכות מיזוג אוויר.

איך זה מתבטא? ואיזה יתרונות נוספים יש לו על גזים אחרים?

GWP נמוך יותר:
ל-R-32 יש GWP של 675, שהוא נמוך משמעותית מה-GWP של R-410A של 2,088.

GWP הוא מדד לכמה חום גז חממה לוכד באטמוספרה במשך פרק זמן נתון (בדרך כלל 100 שנים). ככל שה-GWP גבוה יותר, כך יש לגז השפעה מחממת יותר על האטמוספרה. ה-GWP הנמוך של R-32 אומר שהוא תורם פחות לשינויי האקלים מאשר כמה גזי קירור אחרים.

יעילות אנרגטית:
R-32 חסכוני יותר באנרגיה מחומרי קירור אחרים, כלומר הוא דורש פחות אנרגיה כדי לייצר את אותו אפקט קירור. זה יכול להפחית את כמות פליטת גזי החממה הקשורה למערכות מיזוג אוויר, שכן נדרשת פחות אנרגיה להפעלתן. לצד היתרונות יש גם שני חסרונות בולטים במיוחד והם – גז R-32  מאוד דליק ורוב טכנאי המזגנים לא מוכשרים לעבוד איתו .
המשרד להגנת הסביבה החל בהדרגה להכשיר טכנאי מזגנים ישראליים לעבוד עם גז R-32  ,

ישנה הוראה שבעתיד הקרוב, רק בעלי מקצוע שעברו הכשרה לעבוד עם גז R-32  ויקבלו רישיון מיוחד , יוכלו להמשיך לעבוד במקצוע .
לעומת זאת , טכנאי שלא יעבור את ההכשרה לא יוכל להמשיך לעבוד במקצוע , היצע הטכנאים יקטן , הביקוש יעלה וככל הנראה המצב הזה ישפיע על המחירים.

בנוסף ל-R-410A ו-R-32, ישנם סוגים נוספים של גזי קירור העשויים לשמש במזגנים, בהתאם ליישום הספציפי. לדוגמא, R-407C הוא תערובת של שלושה חומרי קירור HFC שנועדו להחליף את R-22 במערכות מיזוג קיימות. R-507 הוא תערובת של חומרי קירור HFC המשמשים לעתים קרובות במערכות קירור והקפאה בטמפרטורה נמוכה.

ללא קשר לחומר הקירור הספציפי בו נעשה שימוש, העיקרון הבסיסי מאחורי אופן הפעולה של גזי הקירור במזגנים זהה. גז הקירור מסתובב דרך מערכת המיזוג, סופג חום תוך כדי אידוי ומשחרר חום תוך כדי התעבות.
במהלך מחזור הקירור, נוזל הקירור עובר תחילה דרך התקן ההרחבה של היחידה כנוזל בלחץ גבוה. בזמן המעבר הוא עובר ירידת לחץ, מה שגורם לנוזל להתקרר לנוזל בלחץ נמוך.
הנוזל בלחץ נמוך עובר כעת דרך סלילי המאייד בתוך היחידה. כאשר הוא עובר דרך הסלילים, הוא סופג את החום ומתאדה .

גז קירור זה מסתובב דרך המדחס ונדחס לגז בלחץ גבוה. כעת, הגז בלחץ גבוה עובר דרך סלילי הקבל ומתקרר בחזרה .
וכך נוזל הקירור חוזר למצבו ההתחלתי ומתחיל את התהליך מחדש.
המחזוריות של ארבעת השלבים הללו מאפשרת לגז הקירור להעביר ביעילות חום מתוך הבניין אל מחוצה לו ולספק אוויר קר לתוכו.

בבואנו לבחור גז קירור למזגן, חשוב לקחת בחשבון לא רק את ההשפעה הסביבתית שלו אלא גם את התאמתו למערכת המיזוג. סוגי מזגנים שונים עשויים לדרוש חומרי קירור שונים, לכן חשוב להתייעץ עם איש מקצוע על מנת לוודא כי נעשה שימוש בקרור המתאים.
בסך הכל, בחירת גז הקירור מהווה שיקול חשוב בתכנון ותפעול מערכות מיזוג אוויר. ככל שטכנולוגיות ותקנות חדשות ממשיכות להופיע, אנו יכולים לצפות לראות התקדמות נוספת בתחום הקירור למיזוג אוויר.

בסך הכל, בחירת גז מזגנים מהווה שיקול חשוב בתכנון ותפעול מערכות מיזוג אוויר. ככל שטכנולוגיות ותקנות חדשות ממשיכות להופיע, אנו יכולים לצפות לראות התקדמות נוספת בתחום הקירור למיזוג אוויר.

בואו להתייעץ עם המומחים שלנו לבחירת גז הקירור שלכם